تصویر مقالات

تصویر مقالات

ملات نسوز 

ملات نسوز 

ملات نسوز 
ملات نسوز، یک ترکیب مهندسی خاص از سیمان مخصوص و سنگدانه‌هایی است که موجب ایجاد تحمل حرارتی خیره کننده‌ای می‌گردد. این در حالی است که ملات‌های معمولی، ممکن است در دماهای بالا، استحکام خود را از دست بدهند. 
از سوی دیگر، سختی قابل توجه ملات نسوز، آن را در برابر فشارهای موجود، ضربه پذیر، و در برابر سایش، مقاوم می‌نماید.

 این ملات، یکی از محصولات نسوزی است که برای اتصال قطعات در محیط‌های مختلف همچون دودکش، کوره، باربکیو، و غیره به کار گرفته می‌شود. 
به طور کلی، محصولات نسوز، موادی با مقاومت گرمایی بالا هستند که عموماً قادر به تحمل دماهای بالاتر از 300 درجه سانتیگراد خواهند بود. 

علاوه بر این، انواع محصولات نسوز، مقاومت قابل توجهی در برابر کشش و سایش دارند و در برابر ضربه نیز، نسبتاً مقاوم هستند. 
در کنار خواص مکانیکی مثبت، این محصولات عملکرد قابل تحسینی در محیط‌های اسیدی و قلیایی دارند. به همین جهت، محصولات نسوز، در برابر خوردگی شیمیایی و اکسیداسیون نیز مقاوم می‌باشند و امکان استفاده از آن‌ها در محیط‌های گوناگون میسر می‌باشد. 
قدرت مهار فشار در این محصولات، در کنار دیگر مزایای عنوان شده برای آن، موجب استفاده گسترده از آن‌ها در حوزه‌های متفاوت گردیده است. 

ملات نسوز، یکی از محصولات نسوز پر طرفدار برای عایق بندی کوره‌های حرارتی است که در این مقاله، به طور مفصل‌تری به مطالعه آن می‌پردازیم. 
ترکیبات این محصول شامل اکسید آلومینیوم، آهن، سرامیک، اکسید سیلیکون، اکسید کلسیم، اکسید منیزیم، و چند ماده معدنی دیگر، با نسبت‌های متفاوت می‌باشد. 

ملات نسوز
 

ساختار و ترکیبات ملات نسوز، موجب استحکام بالای آن در جریان خشک شدن در معرض هوا، و یا در معرض حرارت می‌گردد. 

این محصول محبوب، به آسانی وارد قسمت‌های متخلخل آجرها شده و برای اتصال به دیواره کوره و عایق بندی بهینه مناسب می‌باشد. 
انواع ملات‌های نسوز:
1. ملات‌هایی که در معرض حرارت سفت می‌شوند.
این ملات‌ها که به ملات گرما خودگیر معروف هستند، با انعطاف قابل توجه، میزان تغییر ابعادی ناچیزی در اثر گرمای داخل کوره‌ها دارد.  به همین دلیل، می‌توان از آن برای عایق بندی دیوارهای آجری کوره استفاده نمود. 
2. ملات‌هایی که در معرض هوا سفت می‌شوند. 
این ملات‌ها که با نام ملات هوا خودگیر هم شناخته می‌شوند، استحکام و سختی بالایی دارد.  به همین رو، درصورت ترکیب با چسب‌های نسوز مناسب، توان عملکرد خیره کننده‌ای در دماهای بالا دارند. 
شرایط کاری ملات‌های نسوز در دماهای بالا، بسیار پیچیده است و عدم انتخاب ملات کارآمد، علاوه بر دشوار بودن نصب، می‌تواند باعث بروز خسارت گردد. 
صدمه دیدن تجهیزات نیز موجب تحمیل هزینه‌های گزاف بر صنعت گران و اتلاف وقت و انرژی زیاد خواهد شد. بنابراین، توجه به ویژگی‌های ملات نسوز، برای دستیابی به یک کیفیت ایده آل ضروری است. 
یک ملات نسوز مناسب و متناسب با نیازهای محیط عایق بندی، از مزایای متعددی برخوردار خواهد بود که کمک شایانی به بهبود عایق بندی می‌نماید. 

برای مثال، استفاده از این محصول دشوار نبوده و ماله کشی آن بدون دردسر می‌باشد. ماندگاری و طول عمر ملات نسوز بالا بوده و توانایی خوبی در تحمل دماهای بالا دارد. 
تحمل حرارتی بالا، این محصول را در برابر ذوب یا جاری شدن از میان درزها مقاوم می‌سازد. ملات نسوز قادر است تا دماهای بالا را تا 1100 درجه سانتیگراد، به مدت طولانی تحمل نماید. 
در صورت افزایش میزان سرامیک موجود در ترکیبات این محصول، مقاومت گرمایی آن، تا 1600 درجه سانتیگراد نیز خواهد رسید. استحکام فوق العاده زیاد، از دیگر مزایای یک ملات نسوز کارآمد می‌باشد که نتیجه ساختار مولکولی آن است.  
همچنین، این محصول، مقاومت خیره کننده‌ای در برابر سایش داشته و ضربه پذیری آن، قابل توجه است. علاوه بر این‌ها ملات نسوز، چه از نوع هوا خودگیر، و چه از نوع حرارت خودگیر، گیرندگی بالایی داشته و ضریب انبساط و انقباضش پایین خواهد بود. 
یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته این محصول پر طرفدار، مقاومت بالا در برابر خوردگی شیمیایی و عملکرد مثبت در اکثر محیط‌های اسیدی و قلیایی خواهد بود. 

 

ویژگی

مقیاس

مقدار

تحمل حرارتی

C

1300

تراکم خشک

KG/M3

50  1750

مقدار آب مورد نیاز

%

80

PCE

SK

33

اندازه دانه

Mesh

150

 

مزایای فوق، باعث شده تا ملات نسوز را در حوزه‌های مختلف صنعت، از جمله عایق بندی، راه‌سازی، حمل و نقل، ساخت و ساز، و غیره به کار بگیرند. 
در بیشتر مواقع، به دلیل تحمل حرارتی بالا، از این محصول برای اتصال آجرهای نسوز در کوره‌های حرارتی استفاده می‌کنند. 
البته این ملات، در ساخت اتوبان‌ها، پل‌ها، و باند فرودگاه هم کاربرد دارد. پوشاندن کف سالن‌های مرتبط با صنایع شیمیایی یا صنایع غذایی نیز، با این محصول میسر خواهد بود. 
از دیگر کاربردهای ملات نسوز، می‌توان به عایق بندی کوره‌ها در صنایع مختلفی همچون صنعت فولاد، پتروشیمی، سرامیک سازی، و پالایشگاه‌ها اشاره نمود. 

ملات نسوز
 

علاوه بر این‌ها، این محصول، به منظور پوشش قطعات فولادی و آهنی، برای محافظت در برابر سایش و افزایش ضربه ‌پذیری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
از سوی دیگر، می‌توان تعمیر دیواره کوره‌های ذوب و ریخته‌گری را با ملات نسوز به انجام رساند. 
با توجه به مطالب عنوان شده، اهمیت به کارگیری ملات نسوز با کیفیت و متناسب با نیازهای محیطی به وضوح آشکار می‌گردد.  بنابراین، برای استفاده از ملات نسوز، باید به یک سری مسائل اساسی، توجه ویژه‌ای نمود.  
چرا که انتخاب ملات نسوز نامناسب، می‌تواند باعث کاهش ماندگاری کل سیستم و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری گردد. در وهله اول، درمورد عایق بندی کوره‌ها، انبساط گرمایی ملات و آجر نسوز، باید یکسان باشد. 
علت این امر آن است که در صورت وجود تفاوت، در دماهای بالا ممکن است روکش‌ها صدمه دیده و ترک بخورند. همچنین باید دقت شود که ساختار و ابعاد ملات، در طول فرایند خشک شدن و حرارت دیدن، نسبتاً ثابت بماند. 
انقباض بیشتر از حد مجاز، و همچنین، ایجاد حفره در دماهای بالا، نشان از کیفیت پایین ملات نسوز خواهد بود. با توجه به این نکات و انتخاب هوشمندانه ملات نسوز، علاوه بر برخورداری از یک نتیجه ایده‌آل، عمر تجهیزات، تا حد چشمگیری افزایش می‌یابد. 
فروشگاه نسوز صنعت پارس، آماده فروش ملات نسوز، به صنعت‌گران عزیز در سراسر کشور می‌باشد. برای دریافت هرگونه مشاوره و اطلاعات بیشتر، می‌توانید با متخصصین مجرب این فروشگاه تماس بگیرید.